Variétés was één van de vele tijdschriften die Paul-Gustaaf Van Hecke, met wisselend succes, uitgaf. Van Hecke was in zijn jonge jaren militant van de Socialistische Jonge Wachten, legde zich daarna toe op toneel en literatuur, maar verwierf vooral naam en faam in de beeldende kunsten. Niet als kunstenaar maar als promotor, via zijn tijdschriften en galeries, van de Vlaamse expressionisten en de Belgische surrealisten. Met zijn vrouw Norine maakte hij ook in de modewereld furore. Van 1931 tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was hij redacteur bij Vooruit. Na de oorlog was hij de grote bezieler van het filmfestival van Knokke. Zijn naam zal echter vooral verbonden blijven met de beeldende kunsten. Met Sélection promootte hij de Vlaamse surrealisten, Variétés leunde meer aan bij het surrealisme. Het tijdschrift had oog voor alle aspecten van het moderne leven, film en fotografie waren er een wezenlijk onderdeel van. Van Hecke had contacten met alle belangrijke fotografen van de jaren 1920, ontstaansperiode van de moderne fotografie: Man Ray, André Kertèsz, Laslo Moholy-Nagy, Anne Biermann, Michel Seuphor, Berenice Abott, Herbert Bayer, Germaine Krull enz. enz. Als bij wonder bleef de collectie die hij verzamelde voor Variétés min of meer intact en belandde ze op eerder toevallige wijze op Amsab-ISG.